Scannen en verzenden
Scannen en verzenden
Problemen bij scannen en verzenden?
Vanaf 1 september heeft Telenet de technische ondersteuning om een alternatief e-mailadres met je eigen domeinnaam te koppelen gestopt. Het komt er op neer dat je uit.telenet.be niet meer kan gebruiken om te scannen als je geen “@telenet.be” mailbox hebt.
Telenet stelt voor om een Office365 mailbox aan te maken en deze te gebruiken als afzender. Je kan ook een gratis Microsoft account maken en die gebruiken om te scannen.
Hoe werkt dit?
Er wordt een mailserver geconfigureerd in het toestel samen met een emailadres dat gebruikt wordt als afzender voor de scans. Het toestel heeft echter geen controle over het correct afleveren van de mail bij de gekozen bestemming, want dat is de verantwoordelijkheid van de mailserver.

Welke gegevens heeft u nodig?
Om dit te kunnen configureren heeft u volgende gegevens nodig:
SMTP-server (b.v.: smtp.office365.com)
- SMTP-poort (b.v.: 587)
- E-mailadres en bijhorend wachtwoord (b.v.: info@example.com)
- Informatie over de Authenticatie/Encryptie (b.v.: TLS)
Deze gegevens vraagt u aan uw mailprovider.
Voorbeelden
In onderstaande tabel vindt u de gegevens van veelvoorkomende mailservers. Deze gegevens gebruikt u i.c.m. het emailadres en het wachtwoord van de betreffende mailaccount.
Mailprovider
Microsoft (Office365)
Telenet
Proximus
SMTP-server
smtp.office365.com
smtp.telenet.be
relay.proximus.be
SMTP-poort
587
587
587
Encryptie
STARTTLS
STARTTLS
STARTTLS
Deze mailservers vereisen een gebruikersnaam/mailadres en wachtwoord die u later zal nodig hebben om te configureren in de printer. De gebruikersnaam/mailadres en wachtwoor is niet gekend door iDocta en moet u vragen aan uw IT-partner.
Staat uw mailprovider hier niet bij? Contacteer dan uw mailprovider of IT-partner om deze gegevens te verkrijgen.
Mocht u geen specifieke mailprovider hebben, dan kan u volgende procedure volgen om dit te configureren.
Stap 1: Inloggen op u multifunctionele printer.
- Druk op de Instellingen/Registratie-knop

- Controleer dat u zeker in het juiste scherm bent. Instellingen/Registratie (titel kan u bovenaan vinden).
- Druk op de blauwe knop inloggen (linksonder).

- Druk op het Wachtwoord-tekstvak en geef wachtwoord 7654321 in en druk op inloggen.

Stap 2: Navigeren naar instellingen
- Navigeer vervolgens naar volgende instelling: Functie-instellingen – Verzenden – Instellingen e-mail/i-fax – Communicatie-instellingen.

- Vul de gegevens in van uw e-mailaccount. In dit voorbeeld wordt een Microsoft (Office365) mailaccount geconfigureerd. Authenticatiegegevens kan u ingeven door op de knop Authent./Encryptie te drukken.
Let wel: alle gegevens in dit voorbeeld zijn fictief, u heeft uw eigen gegevens nodig om hierin in te vullen.

Stap 3: Opnieuw configureren van uw instellingen

- na de gegevens in te geven drukt u op OK en gaat u naar de instelling geef poortnummer op voor SMTP UIT/ POP IN.

- Voer in het vak SMTP TX het SMTP-poortnummer in van uw mailaccount.
Stap 4: Testen
- Controleer de verbinding door terug te gaan naar Communicatie-instellingen en op de knop Control. Verbind. te drukken.

- Indien correct geconfigureerd, krijgt u volgende melding. De meest voorkomende fout die gemaakt wordt, is het ingeven van een foutief wachtwoord. iDocta raadt aan om eerst de logingegevens te testen in het login-portaal van de mailprovider (bij Office365 kan dit op outlook.com).
Extra hulp nodig?
Lukt het niet om via bovenstaande procedure uw instellingen terug goed te krijgen?
Vul dan het contact formulier in en wij nemen zo rap mogelijk contact met u op.
Kan het scannen niet wachten? Probeer scan to usb.